Een dag in het leven van Tiny

Ook ik kom een keertje aan de beurt. Ik neem je een dagje mee in mijn leven. Ik ben Tiny en ik ben combinatiefunctionaris cultuur in de gemeente Oisterwijk. Ik help scholen om cultuureducatie een grote rol te geven in het onderwijsprogramma. Maar wat doe ik dan op een dag? Dat vertel ik je vandaag in deze blog.

Op de fiets ga ik naar Oisterwijk. Waar ik bij de Petruskerk een afspraak heb met een stadsgids uit Oisterwijk en lid van de Heemkundekring. Hij is samen met een groep van stadsgidsen en mensen uit de Heemkundekring bezig met het organiseren van activiteiten voor basisschoolkinderen rondom de viering van 75 jaar bevrijding van Oisterwijk en Moergestel. Vanuit mijn rol als com combinatiefunctionaris denk ik mee hoe de activiteiten een bijdrage kunnen leveren aan de cultuureducatie. Vandaag testen we de fietstocht uit, hoe lang doen we over de fietstocht, de uitleg en is de fietstocht te fietsen met een groep van 25 kinderen?

Na een de tocht van een uur, ging ik door naar mijn volgende afspraak met Renske Jongejan, intermediair voor Cultuureducatie met Kwaliteit. Regelmatig brainstormen we samen om scholen betrokken te houden. Samen brengen we het culturele aanbod van Oisterwijk en omgeving in kaart.

Toevallig zat ook een ander groepje bij Tiliander. Het waren de leden van Stichting Oisterwijk Schrijft Cultuur en een coördinator van Bibliotheek Midden-Brabant. Elk jaar organiseren zij een schrijfwedstrijd voor alle basisscholen. We raakten met elkaar in gesprek en ontdekte dat ik ze kan helpen om contact te leggen met de scholen. Zo ontstond er spontaan een verbinding. Maar dat bleek nog niet alles. Eén van de mensen is bestuurslid van de Parel Express. En laat ik die nu toevallig nodig hebben voor het vervoer van leerlingen van de AZC-school naar de professionele muziekvoorstelling in Tiliander. Na het uitwisselen van onze e-mailadressen en wat mailwisseling kon ik de AZC-school blij maken en berichten dat het vervoer met de Parel Express geregeld was.

Na deze overleggen heb ik me bezig gehouden met de voorstellingen in Tiliander. Uit zulke overleggen ontstaan er verschillende vervolgacties. Zoals het verder organiseren van de voorstellingen in Tiliander. Niet alleen voor dit schooljaar, ook voor het komende jaar. Welke data zijn beschikbaar en wat zijn de mogelijkheden van de scholen? Daarnaast zorg ik er samen met de cultuurcoördinatoren voor dat het educatiemateriaal bij de voorstellingen klopt. En zo is ook de middag weer snel voorbij gegaan.